Hogyan kezdjünk el futni?

Sokan felteszik ezt a kérdést, azok is, akik már elkezdtek ezzel a sporttal ismerkedni. Ezzel a pár, ám nagyon fontos dologgal szeretnék segíteni mindenkinek, aki a futás iránt érdeklődik!

Az egyik legfontosabb mielőtt nekikezdünk: CIPŐ!


Sajnos sokan félvárról veszik a megfelelő futócipő kiválasztását. Többen ezen szeretnének spórolni, pedig ez az egyetlen dolog, amin NEM SZABAD! Miért? Hiszen egy futócipőnek pontosan az az értelme, hogy azon kívül, hogy segít nekünk a futómozgásunkban és a hatékony gördülésben, VÉD. Ugyanis az ideális futócipők talpa úgy van kialakítva, hogy csökkentse a testünk minden porcikáján végigfutó becsapódást. Legyen az bal vagy jobb láb, minden egyes ilyen földetéréskor a testünk súlyának többszöröse terhelődik ránk. Itt nagyon nem mindegy, hogy ezt milyen cipőben tesszük. A jó futócipővel még hatékonyabban elkerüljük a sérüléseket, könnyebb a mozgás, és a lábbeli élettartama is tovább fog tartani. Általában ez nem olcsó mulatság, de ne ezen spóroljunk, hiszen az egészségünkkel játszunk! Én azt javaslom mindenkinek, hogy látogasson meg a futócipőboltot (több ilyen is van), ahol szakemberek segítenek a tökéletes pár kiválasztásában!

Cipő pipa, mi kellhet még?


A legfontosabb már megvan. A következő a megfelelő futóruházat kiválasztása. Ezen a területen lehet már pénzt megfogni. Nem feltétlen van szükség a nagy márkák drága futócuccaira, ugyanis vannak sportóriások itthon, ahol számunkra tökéletesen megfelelő francia (és más) márkákat tudunk vásárolni, teljesen elfogadható áron. Ez nem jelenti azt, hogy ne vedd meg a drágábbat, csak azt mondom, hogy ugyanúgy jó az olcsóbb is! :)

Ami mostanában szintén nagyon divatba is jött az az óra. Ezen a ledrágább dolog a cipő után, amire egy futó előbb-utóbb pénzt fog szánni. Vannak olyan változatok, amik egy futócipő árával vetekszenek, és teljesen kiszolgálnak minket az elején, de itt az a tapasztalatom, hogy sokan feljebb váltanak, a több funkció elérése érdekében. Sokan használnak futóalkalmazásokat is, amik nem rosszak, de sosem lesznek olyan pontosak, mint a GPS-es órák, szóval az első pár hétben lehet megfelelő lesz az appos megoldás, később biztosan nem.



Futás-séta-futás-séta-futás-futás....hogy is van ez?


Igen, valahogyan így kell elkezdeni. Szépen óvatosan kell hozzászoktatni a testünket a terheléshez, hogy az minél hamarabb és könnyebben tudjon reagálni rá, Ezáltal könnyebbé teszi a következő foglalkozásokat. A testünk alkalmazkodik a szokásainkhoz, legyenek azok jók vagy rosszak! A lényeg ebben a dologban az, hogy rendszeres legyél! esetekben! :)


Azaz, ha el szeretnél kezdeni futni, akkor hetekben gondolkozz előre, hogy például minden héten 3x fogsz kimenni futni, és az, hogy ezt hogyan csinálod, szintén nem mindegy. Melegíts be minden futás előtt, és vezess le minden futás végén!! Legyenek közte pihenők! Ne péntek-szombat-vasárnap legyen, hanem legyenek szellősen az edzések a héten, hogy tudj köztük pihenni! És először a futás-séta kombót váltogatjuk, majd idővel, eljutsz oda, hogy nem kell bele séta, csak ritkán!

Konkrétumokat nem igazán tudok írni, ugyanis minden ember más és más, ehhez pedig ismerni kell az illetőt, hogy lehessen számokat is mondani.


Ha nem vagy biztos magadban, keress futóedzőt!


Sokan jönnek hozzám egyedi kérésekkel, megkeresésekkel, konkrét célokkal. Persze vannak olyan sportolók is, akik szimplán "csak azért" keresnek meg, hogy edzéstervet írjak nekik, hogy ne az ő agyuk járjon ezen, nap mint nap, és teljes mértékben egészségmegőrzésként űzik eme gyönyörű sportágat. Akármelyikbe is tartozol, jó az, ha van feletted egy kontroll, aki segít ebben. Nagyon népszerű dologról beszélünk manapság, és az edzők száma is nőtt, habár itt érdemes megnézni a hátteret egy edző mögött, hogy valójában ért-e hozzá. Ennek sok-sok jele van, de erről talán egy másik blogposztban... :)


Lőj be reális célokat!


El kell ezt is mondani ám! Sajnos az a tapasztalat, hogy a legtöbben rosszul lövik be a céljaikat, ugyanis a nulláról egy év alatt már maratont szeretnének futni például (drasztikus példa, de előfordul), amit persze meg lehet csinálni, de semmiképpen nem előnyös, és a tested nem lesz felkészülve erre, az tuti. Kell egy legalább valamennyire kialakult keringés, izomzati hozzáalakulás, alkalmazkodás a tested részéről, hogy egy ekkora terhelést a lehető leghatékonyabban véghez tudjon vinni. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ilyenkor mekkora segítség egy edző


Miért jó neked a futás?


Beszéltünk már erről, de hadd foglaljam itt össze. A futás felébreszt, javítja a keringésedet, erősíti az immunrendszeredet, produktívabb és hatékonyabb leszel a mindennapjaidban, jobban és könnyebben alszol, kiegyensúlyozottabbá tesz. Ez gyakorlatilag egy teljesen más szintű életformát biztosít neked, és ezt aki sosem volt benne nem is tudja. Érdemes ebbe belelátni, mert utána enélkül nem igazán fogjuk tudni elképzelni a mindennapjainkat! Mindig szükségünk lesz arra a futás közbeni "flow'-ra is, és arra is, amit ez az egész sport ad az életünknek. Erőt, kitartást és akaratot!


Lehet ezt fokozni még azzal, hogy a repertoárba raksz még egy táplálkozási tervet, és egy mentális felkészítést is, hiszen úgy még hatékonyabbá válhatsz! Ebben segítünk nektek mi is!


Ezzel kívánok mindenkinek egy szép és kellemes nyarat, ami meg is érkezett, már hivatalosan is! :)

Sanyi



Ha segítségedre lehetünk, keress meg bennünket. Az IntegRun coaching alapú életmódváltó módszere egyedülálló Magyarországon és megoldást kínál a problémáidra. Élj a lehetőséggel. Itt találod csomagajánlatainkat és itt tudod velünk felvenni a kapcsolatot, ha kérdéseid lennének. Kövess bennünket a Facebook- és az Instagram-oldalunkon is, hogy ne maradj le aktuális híreinkről, tartalmainkról, tippjeinkről. 

13 views

Recent Posts

See All