• Kitti Posztós

Hogyan váltsak életmódot - az életmódváltás akadályai és megoldások

Updated: May 4

Amikor arra a kérdésre kerül a sor, hogy hogyan váltsak életmódot, akkor sokunkban felmerülnek kérdések, kételyek, kifogások, indokok. Van néhány olyan akadály, ami gyakran felmerül az életmódváltókban. Ezeket fogjuk most megnézni, és hogy milyen megoldásokat találhatunk rá, hogyan tudjuk őket kivédeni.


Életmódváltás akadályai és megoldásuk, hogyan váltsak életmódot?

"Nincs időm egészséges ételeket főzni"


nincs időm főzni, nincs időm egészségesen étkezni

Mint ahogy az az élet majdnem minden területére igaz, amiben el szeretnél érni valamit: előre kell tervezned.

Eleinte döcögősen mehet, és több időt igényelhet, de idővel egyre gyorsabban fog menni.


Emlékszel amikor elsőnek kezdtél az új munkahelyeden?


Minden új volt, elsőre nem tudtad mit és merre találsz, mindenbe bele kellett tanulnod. Egy idő után azonban automatikusan, egyre gyorsabban dolgoztál. Valahogy így van ez a menütervezéssel is. Eleinte kicsit lassan megy, hiszen egy új dolgot tanulsz, aztán egyre könnyebb és könnyebb lesz.


Tervezz előre!

Tervezz előre! Menü tervezés
  • Írj össze jó sok ételt, amit szeretsz elkészíteni (hagyj helyet a bővítésre)

  • Amikor leülsz tervezni, akkor ezek közül a receptek közül válassz ki párat, attól függően, hogy mennyi időre tervezel előre

  • Írd össze, hogy milyen hozzávalók kellenek az ételekhez, amik nincsenek otthon és vásárolni kell

  • Egy bevásárlólistával a kezedben egyrészt gyorsabban halad a vásárlás, másrészt sokkal kisebb az esélye, hogy eltévedsz a csoki-chips részlegre

Tervezd meg a főzést!


Rengeteg időt tudsz azzal megspórolni, ha okosan és praktikusan mozogsz a konyhában. Szerencsére ez egy olyan képesség, amit lehet tanulni, és gyakorolni.


Hogyan is csökkentsd a főzéssel töltött időt?

Időhatékony főzés, főzés előkészületek
  • Legyél tisztában azzal, amit készítesz: olvasd el a receptet részletesen, és tanulmányozd a szükséges lépéseket. Gondold át, hogy melyik lépéseket lehet párhuzamosan készíteni (pl. elsőnek felteszed a tésztát főzni, és közben fel tudod darabolni a zöldségeket)

  • Készíts elő minden hozzávalót, hogy a kezed ügyébe legyen: ne főzés közben kelljen a fűszereket keresni

  • darabold fel a zöldségeket

  • szeleteld fel a húst, a tofut

  • ha több fűszert használsz, akkor keverd őket össze egy tálba, hogy majd csak hozzá kelljen önteni

  • bontsd fel a konzervet stb.

  • (ha tudod, hogy másnapra ugyanazokból a hozzávalókból szükséged lesz valamire, akkor azt is készítsd el, majd tedd be a hűtőbe másnapig)

  • Kövesd a receptet: ha minden hozzávaló használatra kész állapotban van a kezed ügyében, innen már csak követned kell az utasításokat, és kész is vagy

Az időhatékony főzés titka abban rejlik, hogy tudod, mit fogsz csinálni, és fejleszted a képességeidet.

Az sem árt, ha beszerzel olyan konyhai eszközöket, amik hosszú távon nagyon sok időt spórolhatnak neked. Ilyen például a zöldségszeletelő, turmix, aprító, mixer, reszelő, szűrő stb.


Ne feledd, hogy ez egy képesség, amit fejleszteni kell. Ha a “nincs időm” kifogással nem fogsz hozzá fejleszteni ezeket a képességeidet, akkor sose fogsz megtanulni időhatékonyan főzni.


Ha pedig nagyon fogytán az időd, akkor már lehet kapni olyan ételeket, zöldségeket, amik előre fel vannak szeletelve vagy meg vannak pucolva. Habár ezek drágábbak, időt tudnak neked spórolni. Itt már a te döntéseden múlik, hogy a pénztárcád vagy az időd az, ami fontosabb neked.


"A családom nem szereti az új ételeket, nem akarnak velem “diétázni”, és nem akarok 2 felé főzni"


Teljesen igazad van abban, hogy nem akarsz kétszer főzni: a családodnak a “normál” ételt, magadnak pedig a “diétásat”.


Ahelyett, hogy kétféle ételt főznél, először is próbáld nekik elmagyarázni, hogy te valójában nem diétás ételeket fogsz enni, hanem EGÉSZSÉGES ételeket. Miért ne akarnának ők is egészségeset enni, hiszen az egészségünk a legnagyobb vagyonunk.


Ne feledd, te nem diétás és életmódváltós ételeket készítesz, hanem egészséges ételeket, amikből ők is profitálnak!

Kérj tőlük segítséget!


Kérdezd meg tőlük, hogy milyen ételeket szeretnek, mik azok amiket szívesen kipróbálnának.


Ne siettesd őket!


Mivel a családodról van szó, így az lenne az ideális, ha ők is azokat az egészséges ételeket ennék, amiket Te. De a változtatásokhoz idő kell, így nem szabad őket siettetni, hiszen nekik nincs meg az a motiváció a változás mögött, ami neked. Legyél türelmes, és ha kell hetente csak pár alkalommal próbálj meg “reform” ételt tenni eléjük az asztalra.


Apró változások


Válassz ki olyan ételeket, amiket nagyon szeretnek és eszközölj rajtuk apró változásokat. Például a sült krumplit sütőben süsd meg olaj helyett. A bolognaihoz adj egy kis leturmixolt karfiolfejet. A besamelszósz felét helyettesítsd vízzel vagy tejjel összeturmixolt fehér babbal. Lehet észre sem fogják venni a változásokat, ha pedig rájönnek, hogy ez így nem is annyira rossz, akkor egyből fogékonyabbak lesznek


Mit tegyél, ha egyáltalán nem támogatóak?


Sajnos előfordul, hogy a párunk vagy a családunk teljesen ellenáll az életmódváltásunknak, habár igazából nem is tudják, hogy mit jelent számodra az életmódváltás. A régimódi, konzervatív emberek sokszor elvből elutasítják az új, “reform” dolgokat.


Mit is tehetsz ilyenkor?

  • Próbálj velük beszélni, és szemléltetni, hogy mi a te álláspontod, miért fontos neked. Fontos, hogy ne vitatkozz, és értsd meg az ő álláspontjukat is.

  • Ha kénytelen vagy 2 féle ételt főzni, keress olyan recepteket, amik könnyen variálhatóak:

  • pl. ha sült húst sütsz vagy sült krumplit, akkor a sütőbe tegyél mellé egy jó nagy adag zöldséget, így te is tudsz majd enni.

  • a konzerveket bátran a legvégén is hozzá tudod keverni az ételhez

  • készíts el előre egy jó nagy adag salátát vagy párolt/sült zöldéget, amit a kész kaja mellé tudsz enni a családodtól függetlenül

  • Készíts olyan finom és jól kinéző kajákat, hogy ők is megkívánják, és lássák, hogy nem is olyan rossz ez a táplálkozási irány

  • hamburger

  • pizza

  • színes tésztasaláta

  • gyümölcstorta stb



"Szeretnék egészségesen táplálkozni, de nem tudom, hogy hol kezdjem"



Először is: ne akarj már elsőre tökéletesen egészségesen táplálkozni. Minél jobban akarod, annál jobban bele fogsz zavarodni, és el fog tőle menni a kedved.

A táplálkozási szokások megváltoztatása - ahogy minden más szokásé is - nem történik meg egyik napról a másikra, időt kell neki hagyni. Az étkezési szokások teljesen egyéniek, nem lehet egy mindenkire illő online tervvel megváltoztatni, mert az szinte biztos, hogy nem fog tartós változás lenni. Meg kell ismerned magad, tapasztalnod kell, és ez bizony idő.


Ne akarj elsőre tökéletesen táplálkozni, hagyj időt magadnak, és apró lépésekbe tervezd meg a változást!

Kezdj kicsiben!


Ne akarj minden megváltoztatni elsőre. Elég változás elsőre ha például a délutáni csokit vagy kekszet lecseréled egy gyümölcsre. Az is elég változás lehet, ha a főétkezés mellé mindig eszel egy maréknyi salátát. Ne gondolj túl nagy dolgokra, a kicsi, apró változásokkal sokkal tovább fogsz jutni.


Arra fókuszálj, hogy miből kéne többet enned, és ne arra, hogy mit nem lehet


Ne azt mondogasd magadnak, hogy mit nem lehetne enned, hiszen ilyen egyrészt nincs, másrészt a negatív gondolkodás ugyanolyan káros lehet a szokásaid megváltoztatására mint a mentális egészségedre.

Fókuszálj arra, hogy milyen jó ételekből kell többet enned. Ha például nem szoktál hüvelyeseket enni, akkor aktívan keresd azokat a lehetőségeket, ahol be tudod őket csempészni az étrendedbe. Például turmixokba, zöldségkrémekre, konzerv lencsét a főtt ételhez stb.


Az életmódváltás egy maratoni táv, nem egy sprint. Adj időt magadnak, szépen lassan kezdj bele apró változásokba. Az apró változások a legvégén összeadódnak, és egy teljesen új életformát fognak eredményezni.


"Túlságosan leterheltnek érzem magam, megerőltető az életmódváltás"


Ahogy azt a fentebbi pontban is leírtuk, ne akarj mindent egyszerre megváltoztatni. A leterheltség érzése összefügg azzal, hogy nem tudod, hogy hol kezdd és mit csinálj. Ez pedig gyakran oda vezethető vissza, hogy túl sok mindent akarunk megreformálni egyszerre.


Apró pici változások, ez a titka annak, hogy ne érezd tehernek az életmódváltást. Ha csak 1-3 apró célra fókuszálsz, akkor amelett, hogy nagyobb eséllyel lesz sikerélményed, nem is fogsz beleőrülni abba, hogy mennyi mindent kéne máshogy csinálnod.

Az apró változások tehát önbizalmat adhatnak, hiszen sokkal könnyebben fogok őket sikeresen teljesíteni. Amint pedig egy kisebb változást sikerült szokássá alakítani az életedbe, úgy jöhet a következő apró változás.


Az életmódváltás akkor lesz teher és megerőltető, amikor mindent görcsösen és kényszeresen akarsz egyszerre megváltoztatni.

"Az egészséges étkezés túl drága"


Rengeteg helyről hallom azt a kifogást, hogy az egészséges étkezés drága. Akik ezt mondják vagy gondolják, azok vagy nincsenek tisztában, hogy miket kell enni az egészséges táplálkozáshoz, vagy csak ezzel nyugtatják magukat, amiért nem kezdték még el.


Drága zöldségek, gyümölcsök


Először is igen, a zöldségek, gyümölcsök drágábbak, mint a feldolgozott élelmiszerek, de ha belegondolsz, hogy 1-2 elviteles kávé árából már kijön egy adag zöldség, akkor nem is akkora áldozat. Ha pedig mellé veszed a csokit, sütit, nasit, kekszet, amiket esetleg a kosaradba raksz, akkor bőven kijön több adag zöldség és gyümölcs ára.


Ételrendelés


Másrészről gyakran rendelünk ételet különböző helyekről, amik amellett, hogy sokkal drágábbak, mintha otthon főznénk, még egészségtelenebb is, hiszen az éttermek rengeteg zsiradékot és cukrot használnak, hogy finomak legyenek az ételek.


Csodaélelmiszerek vásárlása


Harmadrészt, a legnagyobb hiba, amit az emberek gondolnak, hogy különböző csodaélelmiszereket, egzotikus dolgokat kell vásárolni ahhoz, hogy egészségesen étkezzünk.

Valójában az egészséges, tápláló ételek nagyon egyszerű és viszonylag olcsó dolgok: zab, köles, lencse, babfélék, csicseriborsó, egyéb hüvelyesek, barna rizs, TK tészta, natúr paradicsomszósz, darabolt paradicsomkonzerv stb.


Ezek mind viszonylag olcsó dolgok például az előre gyártott, tartósítószeres, cukros mártások, tésztaszószok, “vegán” húsok, feldolgozott húsokhoz (szalámik, sonkák, virslik) viszonyítva.


Nagyobb mennyiségek


A költségeket azzal is tudod csökkenteni, ha nagyobb tételekben vásárolsz, illetve száraz gabonát és hüvelyeseket veszel.Az idényzöldségek, gyümölcsök mindig olcsóbbak, és sokszor vannak akcióban is a boltokban.


Akciók


Érdemes az akciókat is figyelni: előre megnézni, hogy mi lesz akcióban, és ahhoz mérten tervezni a menüt.



"Nem szeretem az egészséges kajákat, nem akarok salátán élni"


Ez is egy elég gyakori indok, ami valójában nem is indok, csak magunkat csapjuk be ezzel. A “nem szeretem a zöldségeket”, “salátával nem lehet jól lakni”, “nem tudok elég fehérjét bevinni ha nem eszem húst” “olaj/zsír nélkül nem lesz finom az étel” és ehhez hasonló mondatok gyakran felmerülhetnek az életmódváltókban. Ezek azonban csak olyan mondatok, amik az agyunk szüleményei, hiszen ezekkel a kifogásokkal maradhatunk a kényelmes, megszokott életmódunknál.


Alapvetően senki sem szereti a diszkomfortot, senki sem szereti a stresszt, a nagy változásokat, és persze sokkal könnyebb a megszokottnál maradni, amitől nem félünk. A fentebbi mondatok épp ezt a kényelmet próbálják megtartani vagy éppen a félelmeinket próbálják kifejezni: “mi lesz, ha nem fognak ízleni az ételek, mi lesz ha éhezni fogok, ha elvesztem az izomzatomat?”. Ezek a belső félelmeink, amik a kényelem mellett erős indokok lehetnek arra, hogy a jelenlegi helyzetben maradjunk.


Ne kategorizáljuk az ételeket, egy házilag elkészített hamburger is lehet egészséges!

Az életmódváltás egyáltalán nem olyan borzalmas dolog, mint amilyennek az agyunk vagy a félelmeink hiszik, rengetek lehetőség van benne, ha nem kategorizáljuk az ételeket egészségesnek vagy nem egészségesnek.


Néhány tipp, ha ezek a gondolatok tartanak vissza az életmódváltástól:

  • Nem kell minden zöldséget szeretni, elég ha párat találsz ami kedvedre való

  • Kísérletezz különböző elkészítési módokkal. - Egy nyers, főtt és sült répának például teljesen más íze, és lehet az egyiket épp szeretni fogod.

  • Szinte minden ételhez hozzá lehet adni valami gyümölcsöt vagy zöldséget valamilyen formában (reszelve, turmixolva, főzve, sütve, párolva, apróra vágva, csíkozva stb)

  • A salátának nem kell zöldnek lennie! - Tegyél bele tésztát, gabonát, hüvelyest, zöldségeket, gyümölcsöt, aszalt gyümölcsöt, locsold meg szósszal és szinte egy komplett menüt kapsz, amitől tuti nem leszel utána éhes

  • Kiegyensúlyozott étrenden szinte biztos, hogy elég fehérjét viszel be! - A növényi fehérjék éppen olyan teljes értékűek, mint a húsok, ha megfelelően vannak összeállítva, és a tévhitekkel ellentétben közel sincs annyi fehérjére szükségünk az izomzatunk megtartásához, mint azt a táplálékkiegészítő reklámok mondják.

  • A hamburger, pizza is játszik! - nem csak a saláta lehet egészséges. Egy teljes kiőrlésű buciban, egy bab, lencse vagy gomba-pogácsás, sok zöldséggel megrakott hamburger (mint például, ami ebben a posztban van) éppen olyan egészséges mint egy minden jóval megpakolt saláta.

  • Tesztelj új alapanyagokat! - rengeteg olyan egészséges étel van, ami sajnos csak ritkán kerül az asztalunkra. Szerencsére ma már sok helyen lehet kapni bulgurt, TK kuszkuszt, kölest, de ne feledkezzünk meg az olyan régi, de annál jobb ételekről sem mint az árpa, a hajdina vagy a kukoricadara. Mindegyik teljes értékű, egészséges, laktató, olcsó és nem mellesleg rengeteg módon variálható az étrendben.

  • Ezt is csak lépésenként, nem kell sietni! - nem kell hirtelen minden kedvenc kaját kizárnod az étrendedből és lemondanod a kedvenc desszertedről. Eleinte elég, ha csak egyszer cseréled le valamire, vagy megpróbálsz helyette valami egészséges formában otthon elkészített édességet enni.


Van tehát egy csomó olyan akadály, nehézség, kifogás, amiket viszonylag egyszerűen, kis rendszerezéssel és tervezéssel kiküszöbölhetünk. Az elején az út persze mindig döcögős, dehát ahogy mondani szokták: "minden kezdet nehéz". A lényeg, hogy ne add fel! Ha már csak egy kis apró változást is beiktatsz, ha már csak napi egy étkezés kicsit más, akkor máris tettél egy lépést a cél felé, és máris többet tettél, mint azok, akik a fenti kifogások egyikét mondogatják maguknak.



Ha pedig segítségre van szükséged, vagy csak egy kis iránymutatásra vágy, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, és mi segítünk. Ha pedig több tartalomra vágysz, akkor kövess minket Facebook-on és Instagramon is. 


17 views