Jojó effektus a problémakezelésben – Rád is jellemző?

Updated: Apr 22

A problémákkal való megküzdési mintázataink befolyásolják, hogy egy-egy fogyókúra, jobb esetben életmódváltási kísérlet meddig és mennyire lesz sikeres, azaz megjelenik-e az életedben a jojó effektus (a testsúly leadásának és a kilók visszatérésének többszöri váltakozása).

Akik csak érzelmi fókuszú megküzdési stratégiát választanak a negatív stressz ellen tudattalanul, visszahízzák a leadott kilókat. Akik viszont képesek tartani a súlyukat, azok a helyes érzelmi fókuszú megküzdési módok mellett a problémafókuszú megközelítést is alkalmazzák.

Az alábbiakban abban segítek, hogy tudatosítsd a jelenlegi megküzdési módodat, majd ha szükséges, megtaláld a célravezetőbb módot és azt tudatosan használva elkerüld a jojó effektus negatív hatásait és nem mellesleg kiegyensúlyozottabbá válj.





Hogyan függ össze a jojó effektus az önbizalommal?

A kontroll, a biztonság elvesztésének érzése, a bizonytalanság, a kiszolgáltatottság az, ami a legtöbb ember számára a legnehezebben elfogadható, nyomasztó érzések egyike. Szinte elviselhetetlen, éppen ezért stresszt vált ki belőlünk.

A negatív stresszel viszont különböző módokon küzdünk meg, azonban, ha nem a jó módot választjuk és mindezt hosszabb távon tesszük,

  • súlygyarapodás,

  • levertség,

  • egy helyben stagnálás az életben,

  • de akár sport- vagy munkafüggőség is lehet a vége.

Hogy distresszt („rossz stressz”) vagy eustresszt („jó stressz”) élünk-e meg, attól függ, hogy mit hiszünk: képesek vagyunk-e megoldani a problémát, amivel szembesültünk, vagy sem. Az igazi nehézség tehát abban áll, hogy elhisszük-e, mi is tudjuk befolyásolni, kontrollálni a dolgainkat, mi is tudunk tenni a megoldásért.

Ahhoz azonban, hogy megkönnyebbüljünk, nem elegendő a stresszel való helyes megküzdési mód megválasztása (erről még szólok), hanem rendelkeznünk kell megfelelő mennyiségű és minőségű önbizalommal is. Csak így fogjuk elhinni, hogy képesek vagyunk megoldani a problémáinkat. Itt jön képbe az IntegRun.





Hogyan kerülhet vissza az irányítás a kezünkbe, hogy a jojó effektus végleg a múlté legyen?

Az IntegRun módszer meghatározó alapköve az önbizalom fejlesztésén túl új, helyzetfüggő problémamegoldási stratégiák elsajátítása aktuális élethelyzettel kapcsolatban, amelyekkel sikeressé tehetjük az életmódváltást és egyensúlyba kerülhetünk testileg és lelkileg is.

A bevezetőben említett kétféle megküzdési mód ehhez az alap. Az érzelmi fókuszú és problémafókuszú megküzdések abban különböznek egymástól, hogy az érzéseinkkel vagy magával a problémával kezdünk-e el foglalkozni. Nézzünk is meg egy példát.





Példa az érzelmi- és problémafókuszú megoldási stratégiára

A munkahelyeden úgy érzed, mindent IS rád tolnak, de te nem tudsz határokat húzni, mert félsz, hogy kirúgnak. Így telnek a hónapok, pörög a mókuskerék, nincs kiszállás. Hazamész, lehuppansz, eszel egy jót „kárpótlásul”, körbe nézel a közösségi oldalakon és igyekszel elterelni a gondolataidat.

Ez egy érzelmi fókuszú stresszel való megküzdési kísérlet, annak téves módja ráadásul.

A gondolatelterelés akár hasznos is lehet első lépésként, de egyrészt több és energetizáló alternatívát is választhatnál, másrészt ettől még a probléma nem fog megoldódni.

Hasonló érzelem fókuszú „negatív megoldás” a szerhasználat (drog, alkohol), a munkaalkoholizmus vagy a túlzott mértékű sportolás.

Ezzel szemben a problémafókuszú megközelítés az, ha a negatív érzések helyett a probléma megoldására koncentrálunk: először felkutatjuk a probléma gyökerét, majd alternatívákat keresünk a probléma megoldására. Példánkban ez azt jelentené, hogy először is megérted, hogy mivel és miért tarthatod fenn te magad ezt a helyzetet. Majd elkezded megerősíteni az önbizalmad és megtanulsz

  • asszertívan nemet mondani,

  • kifejezni a szükségleteidet,

  • meghúzni a határaidat,

  • tájékozódsz/tanácsot kérsz munkaszervezés terén, valamint

  • végső esetben új állást keresel.

A jó megoldás azonban az, ha az érzelmi és problémafókuszú megközelítést egymás után alkalmazzuk. Nézzük meg, hogyan is tehetjük ezt helyesen.


A legjobb stresszel való megküzdési stratégia

Logikusan egy futós példát hozok. Tételezzük fel, hogy elkezdesz futni. A futás pillanatnyilag elvonja a figyelmünket a problémánkról, lecsökkenti a stressz szintünket, összehangolja a két agyféltekénket, egy időre megnyugszunk, ezt követően pedig feltöltődve tudunk koncentrálni a problémamegoldásra, hogy megtanuljunk kiállni magunkért. Még az is lehet, hogy futás közben új ötletünk támad vagy jobban rálátunk a saját viselkedésünkre.

De! Ha leragadunk ezen a szinten (vagyis az érzelmi megküzdésnél), még nem jutunk el a megoldásig. Mozgunk ugyan egy jót, de minden marad a régiben, a probléma pedig továbbra is fennáll. A jojó effektus is könnyen előállhat, ha a problémánk továbbra is fennáll, mi pedig sokszor továbbra is evéssel is csökkentjük a feszültséget (az érzelmi megküzdés egyik téves módja). Mit tegyünk akkor?


A helyes megküzdés lépései a jojó effektus elkerülésére

1. Stressz

2. Érzelem fókusz

3. Problémafókusz

Ha ebben a sorrendben haladsz, megtalálod a helyes megoldást. Ehhez tekintsd a stresszel való megküzdést kihívásnak! Ha így fogod fel a dolgokat, akkor gyakorlással és a sikeres megoldásoknak köszönhetően a személyiséged fejlődni fog. Már csak az a kérdés, hogyan és mivel is gyakorolj, igaz?

Összegyűjtöttem néhány ötletet az érzelmi és a problémafókuszú megküzdéshez. Minél többet alkalmazunk ezek közül, annál jobb lesz a megküzdési képességünk.




Tippek, alternatívák az érzelmi megküzdéshez

  • Kapcsolódás másokkal, kibeszélem az érzéseimet

  • Közös programok

  • Kreatívkodás

  • Kertészkedés

  • Hobbi

  • Futás (mozgás)

  • Kirándulás

  • Zenehallgatás, táncolás

  • Olvasás

  • Relaxáció, mindfullness

  • Alvás

  • Utazás


Tippek, alternatívák a problémafókuszú megküzdéshez

  • Alternatív lehetőségek felmérése

  • Új megoldási módok keresése

  • Perspektíva tágítás

  • Mások véleményének kikérése

  • Segítségkérés

  • Önmagam és a mozgatórugóim mélyebb megértése

  • Tanulás, képességeid fejlesztése

  • A helyzet átkeretezése

  • Az önbizalmad, önbecsülés, önértékelés fejlesztése

  • Az önmagadról való helyes gondoskodás elsajátítása


Ha segítségedre lehetünk a folyamatban, keress meg bennünket. Az IntegRun coaching alapú életmódváltó módszere egyedülálló Magyarországon és megoldást kínál a problémáidra. Élj a lehetőséggel. Itt találod csomagajánlatainkat és itt tudod velünk felvenni a kapcsolatot, ha kérdéseid lennének. Kövess bennünket a Facebook- és az Instagram-oldalunkon is, hogy ne maradj le aktuális híreinkről, tartalmainkról, tippjeinkről.

Ha pedig te is szeretnél az IntegRun közösséghez tartozni, gyere velünk, csatlakozz hozzánk, mert együtt könnyebb.