Leültünk, mint az iszap

Updated: Mar 13


Covid-19 blues – ez a neve annak a jelenségnek, amit sokan érezhetünk, ez a testi-lelki kimerülés, ha mellette pörögni is kell a mindennapokban.



A folyamatos készültség

Az egy éve tartó fokozott érzelmi megterhelés miatt sokan kimerültünk, hiszen a bizonytalan időszak miatt folyamatos védekező-, megoldó üzemmódban vagyunk, ha nem is tudatosan. Ezt pedig nem lehet a végtelenségig. Van, hogy én is érzem ezt a nyomasztó, lehúzó, energiarabló valamit. Amikor itthon azt mondom, hogy ha ennek vége, sátrat veszek és haza sem jövők egész nyáron. Van, hogy erősebben, van amikor gyengébben érzem én is. A vaníliás zabpuding, a Youtube-os happy, jazz music és relaxációs zene válogatások, a kád forró víz valami jó könyvvel vagy egyszerűen csak bambulva kifelé a fejemből, a környék összes tópartja sétahelyként, a Facebook-os videóhívás, mint a kapcsolódás funkciója, nagyon közeli viszonyba kerültem ezekkel az elemekkel az elmúlt időszakban és hát a futással. 😊



Vírus fásultság

A megváltozott munkakörülmények, az élettér beszűkülése, a kapcsolattartási és egyéb korlátok, az állandó bizonytalanság, az egzisztenciális félelmek, kapcsolati problémák, saját és szeretteink egészsége miatt érzett aggodalom, mind mind ott vannak velünk. A most hozott szigorúbb korlátozások erre jöttek rá. Ezek a negatív hatások pedig egymást erősítik fel. Nem csoda, ha mostanra belül a lelkünk picit elfáradt és leült, mint az a bizonyos iszap,annak ellenére, hogy "kívül" pörögnünk kell,

Vágyunk a régi életünkre, de senki sem tudja megmondani, hogy meddig tart még ez az egész. Időről időre a kedvetlenség bénító ereje uralkodik el rajtunk.

A régóta tartó járvány miatt fásultságot, motiválatlanságot, ingerlékenységet élünk meg, akár alvásproblémáink is lehetnek.


Mi a kiút?

A jelenlegi helyzetet nem igazán lehet kontrollálni, már-már azt érezhetjük túszok vagyunk.

Azonban egyetlen dolgot biztosan tudunk befolyásolni. Azt, hogy mit kezdünk a feszültségeink csökkentéséért.

Ez az, amire "békeidőben", a rohanó hétköznapokban sokan kevesebb figyelmet szenteltünk - mondjuk nincs is ennyi behatás. És miért? Jól bevált módokon tudtuk visszatölteni magunkat és megoldani a problémáinkat, feszültséget csökkenteni. És ez az, ami most megváltozott. Nem állnak rendelkezésre a megszokott energiatöltő vagy problémamegoldó módok. És sokan szenvedünk emiatt.


A kiút a tudatos, folyamatos öngondoskodásban van.

A mentális egészségünk megőrzése szempontjából a kulcskérdés nem az, hogy megélünk-e negatív érzéseket, hiszen egészen biztos, hogy igen. A kérdés az, hogy mit kezdünk velük. Személyes életünkben és társas kapcsolatainkban is felszínre kerülhetnek olyan problémák, amik a pörgős hétköznapokban rejtve maradtak.

Fontos, hogy közelebb kerüljünk a(z) (rossz) érzéseinkhez. Vannak akik talán nem tudják megfogalmazni, hogy a rossz érzésen túl, mi az amit egészen pontosan éreznek? Mi van a fásultság mögött? Düh, félelem, elveszettség, kilátástalanság? Mi miatt?

A személyes „taktikám”, hogy nem erősködöm, hagyom hogy érezzek, ha rossz is. Megfogalmazom, hogy mi az egészen pontosan. Kimondom, hogy pocsékul vagyok, szomorú, elkeseredett, dühös. Aztán hagyom magam kicsit elmerülni … nem is kicsit, beleengedem magam, aztán egyszer csak leérek a gödör aljára. És láss csodát, utána megérkezik az érzés, hogy jó, de ezzel valamit kezdeni kellene … onnan már az jön, hogy megfogalmazom magamnak, hogy mire van szükségem, mit tudok megadni magamnak, tudok-e ellene tenni vagy egyszerűen a helyzet elfogadására van szükségem.


Kiút lehetőségek

Meggyőződésem, hogy most a jóllétünkről való gondoskodás fokozott előtérbe helyezése rendkívül fontos és a teendők mellett ez most egy feladat. Azért, hogy "talpon" maradhassunk. Az, aki hajlamos mások igényeit előtérbe helyezni, ez a helyzet most egy komoly fejlődési potenciállal bír számára, hogy önmagáról is elkezdjen gondoskodni.

A jóllétünk megőrzésének elemei

  • A stresszt ellensúlyozó minőségi pihenésre, kikapcsolódásra alternatívák találása (pl. kirándulás a szabadban vagy erdőfürdő)

  • Érzelmeink tudatosítása, megélése, saját szükségleteink megfogalmazása

  • Aktivitás megőrzése

  • Napirend megőrzése a helyzethez alkalmazkodva

  • Rugalmas alkalmazkodás, nyitottság

  • Alternatív stresszkezelő és problémamegoldási módszerek az elfojtás helyett

  • Kapcsolódás másokkal, ugyanabban vagyunk mindannyian, nem vagyunk egyedül!

  • Egészséges táplálkozás

  • Mozgás

  • Alvás


Rázzuk fel magunkat

Olykor kell, hogy leengedjünk és erőt gyűjtsünk, De azért én személy szerint szeretem magam jól érezni és éppen ezért, mert tudom, hogy legalább ezt én tudom befolyásolni – ami ebben a helyzetben már önmagában is örömteli – erre tudatosan figyelek és nem hagyom magam dagonyázni sokáig.

Persze ez munkát igényel, meg energiát, tudom, de nekünk kell figyelnem magunkra, más nem fogja megtenni.

(*ha hosszabb ideje tartó fásultságot tapasztalsz magadon, ami már-már kilátástalanság érzésével párosul, fordulj szakemberhez, pszichológushoz.)


A kiút lehetőségek közül neked mire lenne szükséged? Add meg magadnak!


A következő bejegyzésben a kiút lehetőségekről fogok bővebben írni.


Gondoskodni magadról, legyen napi rutin.

Szeretettel,

Mariann



A te utad a mi küldetésünk.

Ha tetszett a bejegyzés, köszönjük a lájkot. Ha van olyan ismerősöd, akinek éppen jól jönne, köszönöm, ha továbbítod számára.

81 views

Recent Posts

See All