• Kitti Posztós

Miért nem tudok ellenállni az egészségtelen kajáknak? Folyton nasizhatnékom van!

Updated: May 12


Miért nem tudok ellenállni az egészségtelen kajáknak? Folyton nasizhatnékom van

Ki ne találkozott volna már azzal az érzéssel, hogy ott van előtte egy szelet süti és nem tud neki ellenállni? Vagy amikor elsétálsz a pékség vagy egy hamburgerező előtt, és hirtelen nagyon elkezded kívánni őket? Felmerült már benned a kérdés, hogy miért nem tudsz ellenállni az egészségtelen kajáknak, miért van folyton nasizhatnékod?


Próbálsz tudatosan és egészségesen táplálkozni, de aztán jön a munkatársad szülinapja az irodában, a nagymama meglátogatása, egy családi összejövetel és máris pár szelet sütivel vagy nassolnivalóval nehezebb vagy.

Hidd el, nem vagy egyedül. Szinte mindannyian voltunk már ilyen szituációban.


De valóban olyan rossz dolog, ha lecsúszik egy-egy “egészségtelen” (legalábbis annak titulált) "rossz" étel?

Természetesen NEM! Ha ez csak néha fordul elő, akkor nincsen vele semmi gond. Ha pedig ismétlődően előfordul, akkor lehet valahol máshol érdemes keresni a megoldást.


Miért nem tudunk ellenállni a gyorskajáknak, sós vagy édes nassolnivalóknak?


Az akaraterő! Ugye?


Mit ehetek, mit nem ehetek? - integrun

Gyakran rójuk fel magunknak, ha nem tudunk ellenállni a kísértésnek, és okoljuk a gyenge akaraterőnket. Ez azonban nem ilyen egyszerű. Sokszor nem az akaraterőnk az, ami miatt letérhetünk a jónak nevezett útról.


Az élelmiszeripar célja, hogy minél több árut adjon el. Ezt pedig úgy a legegyszerűbb elérni, ha olyan élelmiszereket gyártanak, amik az agyunknak a jutalmazó központjára hatnak. Ugyanarra a központra, amire a függőségeket okozó anyagok is (drog, alkohol stb). A jutalmazó rendszerre való hatás különféle élvezeti érzéseket keltenek bennünk - mi pedig szeretjük jól érezni magunkat - ezért nem véletlen, hogy újra és újra szeretnénk átélni ezt az érzést.


Az élelmiszeripar úgy alakítja ki az ételek összetevőit, hogy meg akard enni őket, hogy újra akarj enni, hogy még többet akarj enni, és még gyakrabban akarj enni.

Az agyunk persze emlékszik arra, hogy milyen ételektől éreztük jól magunkat, ezért amikor rossz passzban vagyunk, akkor automatikusan ezeket fogjuk kívánni, hiszen egyszer már jobban éreztük magunkat tőle.


Ez egy ördögi kör: minél több mesterséges élelmiszert eszel, annál jobban fogok őket kívánni, annál többször fogsz hozzájuk nyúlni. Emiatt viszont csak még jobban fogsz sóvárogni utána, és még többet akarsz majd.


Mit tehetünk ellene?


Tudatosítsd magadban, hogy ezek nem teljes értékű táplálékok, hanem gyárakban kifejlesztett ételek, amik arra lettek tervezve, hogy te többet akarj enni belőlük


Az első lépésre azt mondhatnánk, hogy a tudás hatalom. Fontos megérteni és tudatosítani a fentebb említetteteket. Valójában nem is az egészségtelen ételt kívánod, hanem a jutalmat, a jó érzést, amit kivált az agyadban.

Valójában nem is az egészségtelen ételt kívánod, hanem a jutalom és öröm érzését, amit kivált az agyadban!

Törd meg a szokásokat!


Mivel már tudjuk azt, hogy valójában az agyunk - és az egész énünk - csak egy kis “jutalomra” vágyik, amikor a gyorskajákat és nassolnivalókat kívánjuk, ezért könnyebb olyan helyettesítő tevékenységet találni, ami örömet okoz.

  • Készíts egy listát azokról a tevékenységekről, amik örömforrást jelentenek a számodra.

  • Amikor jön a kísértés, próbáld meg megérteni, hogy milyen érzelem miatt szeretnéd jobban érezni magad, és milyen más tevékenység adhatná meg neked azt az érzést, amire valójában szükséged van.


Felejtsd el a diétamentalitást!

diéta, tiltólistás ételek

Manapság mindenhol azt látjuk, hogy vannak “jó” és “rossz” ételek. Mindenhol azt olvassuk, hogy “ezt ne edd” vagy “ezek a tiltólistás ételek..” Ezek tipikusan olyan mondatok, amik erősítik bennünk a diétamentalitást, és azt, hogy “rosszak” leszünk, ha ilyen ételeket eszünk. Ez persze akár tudattalanul is folyamatos stresszt okozhat, hiszen azon görcsölünk, hogy mit nem szabad enni.


Szerencsére nincs ilyen, hogy “tiltólista” vagy “nem szabad”. Néha engedd meg magadnak, hogy olyan ételeket is egyél, amiket alapvetően nem eszel mindennap. Ez segíthet megakadályozni az olyan sóvárgásokat, amik abból fakadnak, hogy megtiltunk magunkat bizonyos élelmiszereket.


Tervezz előre!


menü tervezés

A tervezés sokunk életét megkönnyíti, mégis sokan hanyagolják. Az előre eltervezett étrend, az előre elkészített nassolnivalók könnyen megelőzhetik az ellenálhatatlan sóvárgást.


Gondolj csak bele: ha tudod, hogy mit fogsz aznap enni, akkor az agyad kevésbé fog más ételt kívánni, hiszen tudatosítottad magadban az aznapi menüt. Ha pedig tudod, hogy mindig van kéznél egy kis házilag készített egészséges nassolni való, akkor kevésbé fogsz túl sok mindent a kosárba pakolni az áruházak “veszélyes” részein.


Néhány tipp, hogy hogyan tudsz előre tervezni:

  • eltervezett menü és bevásárló listával

  • előre elkészített nassolni valók

  • muffin vagy kekszek

  • előre felszeletelt zöldségek, gyümölcsök

  • készíts előre nagyobb mennyiségeket (rizs, tészta, főtt hüvelyesek stb)


Az előre tervezéssel időt, pénzt és nem mellesleg a sóvárgásokat is megelőzheted.


Vásárolj tudatosan!

tudatos vásárlás - mit vegyek a boltba ha egészégesen akarok étkezni

A tudatos vásárlás szorosan kapcsolódik az előre tervezéshez. Ha előre összeírod, hogy milyen ételeket szeretnél készíteni, és ahhoz milyen hozzávalók kellenek, akkor sokkal kisebb az esélye, hogy céltalanul bolyongva az áruházban bekerül a kosárba egy kis keksz, chips vagy csoki.


Emellett, ahogy mindig javasolják: ne menj éhesen vásárolni. Kicsit klisé, de annál igazabb. Gondold végig mindig, mielőtt bemész a boltba, hogy mire van szükséges és céltudatosan keresd az élelmiszereket.


Készíts egészséges “örömforrásokat”!


Ha otthon készíted el azokat az ételeket, amiket meg szoktál kívánni, akkor is több legyet ütsz egy csapásra. Sokkal egészségesebb lesz, mint a bolti/éttermi verziók, és jó eséllyel finomabb is. Arról nem is beszélve, hogy a lelkednek is sokkal jobb lesz, ha nem kell a bűntudattal foglalkoznia, hiszen sokkal jobb választást hoztál. Ettől a ténytől máris egyfajta boldogságot, örömöt, büszkeséget érezhetsz, ami miatt máris kevésbé érezheted a késztetést arra, hogy egészségtelen ételt egyél.

egészséges, házilag készített nasi, édesség

Ilyenek lehetnek:

  • banánkenyér, cukkinikenyér teljes kiőrlésű lisztből, zabpehelyből datolyapasztával ízesítve

  • almás, répás, cukkinis muffin

  • joghurtos vagy túrós sütemények gyümölccsel, krémek (datolyapasztával, mézzel édesítve)

  • zabkeksz

  • saját készítésű mártogatós (hummusz, babkrém, lencsekrém, joghurtos kence, cukkinikrém) zöldségekkel

  • smoothie gyümölcsökkel, leveles zöldekkel


Táplálkozz kiegyensúlyozottabban!


A kiegyensúlyozott táplálkozás segít abban, hogy ne érezzük magunkat éhesnek. Ha minden tápanyagot megfelelő mennyiségben kap meg a szervezetünk, és nem tiltunk meg neki semmit, akkor sokkal kisebb az esélye, hogy elkezdünk sóvárogni egy-egy étel iránt.

Figyelj a megfelelő fehérje, szénhidrát és rostbeviteledre, és valahogy csempéssz be az étrendedbe több zöldséget, gyümölcsöt.


Ha pedig te is abba a csapdába esel, hogy mondvacsinált indokokkal halogatod az egészséges étkezést, akkor nézd meg a múltkori blogcikkünket, amiben a leggyakoribb kifogásokat veséztük ki!


Ne éhezz el!


Figyelj arra, hogy ne éhezz el teljesen. Amikor nagyon éhesek vagyunk, akkor a döntéseink minősége gyengül, az akaraterőnk sem működik, és csak azon van az agyunk, hogy minél hamarabb energiához jusson. Ilyenkor szoktuk túlenni magunkat kevésbé egészséges ételekkel, amik sok zsírt és cukrot tartalmaznak.

Ha tudod, hogy sokáig nem fogsz tudni rendes ételt enni, akkor legyen nálad valami egészséges snack, hogy ne éhezz el teljesen.


Ezek lehetnek:

egészséges, házi útravalók, édesség, keksz - hogy ne éhezz el
  • gyümölcsök

  • zöldségek mártogatóssal

  • házilag készített muffin, banán/cukkinikenyér

  • diákcsemege

  • teljes kiőrlésű szendvics sok zöldséggel

  • zabkeksz, teljes kiőrlésű keksz

  • chia puding, smoothie


Maradj hidratált!


igyál eleget, hogy ne hízz és ne nassolj

A szomjúságot gyakran tévesztik össze az éhséggel. Figyelj a folyadékbeviteledre a nap folyamán, mert amellett, hogy így nem téveszted össze a két érzést, a gyomrod is telítődik. Ha nagyon ehetnéked van, akkor próbáld ki, hogy megiszol 1-2 pohár vizet és vársz egy kicsit. Ha elmúlik, akkor valójában csak szomjas voltál.



Aludj eleget!


Sokszor nem beszélünk eleget az alvás fontosságáról, pedig a sóvárgások, a kívánósság hátterében is állhat a kevés alvás. Számtalan kutatás kimutatta, hogy azok az emberek, akik alváshiányban szenvednek, vagy nagyon rossz alvók, sokkal éhesebbek szoktak lenni. Ezen felül, amikor fáradtak vagyunk, akkor előnyben részesítjük a gyorsan elérhető, egészségtelen nasikat, mint az egészségesebb verziókat.

Azok, akik rosszul alszanak és folyamatosan fáradtak, sokkal gyakrabban nyúlnak egészségtelen ételekhez, nasikhoz.

Aludj legalább 7-9 órát, hogy a minimálisra csökkentsd annak az esélyét, hogy a fáradtság miatt kezdesz el nassolni.


Dolgozz a stressz szinteden!


a stressz okozhat hízást, sóvárgást, nassolási vágyat

Végül a másik nagyon fontos, ámbár sokszor figyelmen kívül hagyott tényező: a stressz. A stressz az egyik leggyakoribb kiváltója a fékezhetetlen nassolásoknak, amikor úgy érzed, hogy most enned KELL valamit. Ez is arra vezethető vissza, hogy ilyenkor az agyad az ételt egy jó érzésnek, örömforrásnak érzékeli (hiszen az agyunk ezen területére hatnak a zsíros, cukros dolgok). A stressznél pedig ez az örömforrás egyértelműen jobb, így arra buzdít minket a tudatalattink, hogy együnk még. Ez egyszer-kétszer nem gond, de mivel ez a jutalmazó rendszer erős pályákat tud kialakítani az agyunkban, így sokszor szokássá, függőséggé válik.


A stressz és az intenzív érzelmek az egyik leggyakoribb kiváltó oka a fékezhetetlen nassolásoknak.

Ha kevésbé vagy stresszes, akkor viszont kevésbé fogok érezni, hogy vágysz erre az állítólagos jutalomra, örömre. Érdemes tehát különböző stresszkezelési praktikákat megtanulni és alkalmazni, hogy elkerüld a streszevéseket, a sóvárgásokat és túlevéseket.

stresszevés, érzelmi evés

Amint látjátok, sokszor nem is az akaraterőnkön múlik, és sokszor nem is azon, hogy alapvetően hogyan táplálkozunk. Sok ellenállhatatlan sóvárgás, túlevés, kívánás lelki alapú, belülről jön. Éppen ezért fontos nem csak a megfelelő tápanyagokkal foglalkozni, hanem a belső egyensúlyunkkal is.


A testünk és a lelkünk összefügg, az élelmiszeripar pedig rájött erre. Épp ezért olyan ételeket készít, amik nyugtatják a lelkünket, örömet okoz nekünk, és amitől egyre többet akarunk. Ez persze csak pillanatnyi megnyugvást okoz, így újra és újra hozzá kell nyúlnunk ezekhez az élelmiszerekhez, ami függőséghez vezethet, és később az egészségünk is bánhatja.



Ne feledd! A legtöbbször a nasizhatnék és az egészségtelen ételek iránti sóvárgás az agyunkból indul. Azonban nem szabad teljesen tiltólistára tenni ezeket az ételeket. A kiegyensúlyozott táplálkozásba belefér, ha ritkán fogyasztunk ilyen élelmiszereket.

.

Ha pedig úgy érzed segítségre van szükséged, akkor keress minket bátran!
További ötletekért, tippkeért, tartalomért kövess minket Facebookon és Instán is!


25 views