• Kitti Posztós

Mindent a sörélesztőpehelyről

Mi is az a sörélesztőpehely és miért van ilyen fura neve?



A sörélesztőpehely egy Saccharomyces cerevisiae nevű mikroszkópius gombaféle. A neve onnan jön, hogy ugyanazt a gombafélét használják sörfőzésnél (és sütésnél is). Azonban a sörélesztőpehely inaktív, azaz nem élő, és nem képes arra, amire a sörfőzéshez használt élesztő, illetve a sütéshez használt élesztő.


A gombát általában árpán vagy malátán tenyésztik, majd hőkezeléssel elölik, és szárítás után pehellyé “morzsolják”. Mivel általában nemes, tápanyagokban, vitaminokban és nyomelemekben gazdag felületen tenyésztik, ezért a sörélesztőpehely is amolyan “szuperélelmiszer” lesz.

Na de mit it tartalmaz pontosan, és az miért jó nekünk?

Tápanyagtartalma, avagy miért is lehet jó a szervezetünknek?

Fehérjetartalom


A sörélesztőpehely rendkívül nagy mennyiségben tartalmaz fehérjét. 100 grammban 49 gramm fehérje található. Mivel megtalálható benne mind a 9 esszenciális aminosav, amit a szervezetünk nem képes előállítani, ezért teljes értékű fehérjének számít, és épp emiatt a vegánok is szívesen fogyasztják.

Ha csak 1 evőkanállal dúsítod vele az ételt, akkor máris kicsitvel több mint 5 gramm fehérjét vittél be a szervezetedbe.

B-vitaminok:


A sörélesztőpehelyben a B12 vitaminon kívül minden B vitamin megtalálható: B1, B2, B3, B6, pantoténsav, biotin és folsav is. A B vitamin sok folyamatban vesz részt a szervezetünkben, többet között szerepük van az energiatermelésben, a idegrendszer normál működésében, és a vörösvérsejtek termelésében is.

Nyomelemek, ásványi anyagok:

Ez a “superfood” a következő ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmazza:

  • króm

  • vas

  • szelén

  • réz

  • magnézium

  • foszfor

  • cink

  • kálium

  • kalcium

A króm például segít a vércukorszint és az éhség szabályozásában, illetve fontos eleme a szívünk működésének is.

A vasnak fontos szerepe van az energiatermelésben, hiszen segít a sejtek közötti oxigénátvitelben.

A magnézium fontos a csontok egészségéért, az izmok normál működéséért, de szerepe van az idegrendszer és az immunrendszer működésében és az energiatermelésben is.

A foszfornak szintén szerepe van a csontok egészségének megőrzésében és az energiatermelésben is. Emellett segít fenntartani a szervezet sav-bázis egyensúlyát.

A cink több mint 200 enzimnek az alkotóeleme a testünkben. Többek között szerepe van a növekedésben, a csontok fejlődésében, az anyagcserefolyamatokban, a sebgyógyulásban, a reprodukciós szervek működésében, az immunrendszer működésében és a szaglásunkban és ízlelésünkben is. Emellett a cink egy fontos szerepet tölt be a fehérjék és egyéb genetikai anyagok előállításában, a DNS és az RNS stabilizálásában, illetve a génexpresszióban is.

A kalcium hozzájárul az egészséges csontokhoz, az izmok és az idegrendszer helyes működéséhez. Szerepe van a véralvadásban, a vérnyomás szabályozásában, a hormonok működésében és több enzim működésében is.

A káliumnak szerepe van a szervezet sav-bázis egyensúlyának a szabályozásában, az izmok, az idegrendszer és a szívrendszer helyes működésében is.

Antioxidánsok - glutathione és selenomethionine

A sörélesztőpehely antioxidáns tartalma képes felvenni a harcot a szabad gyökökkel. A szabad gyökök képesek a roncsolni és megváltoztatni a sejtjeinket úgy, hogy azok akár krónikus betegségeket is okozhatnak. Az antioxidáns tartalmú ételek (mint a sörélesztőpehely vagy a bogyós gyümölcsök), képesek semlegesíteni ezeket a szabad gyököket, így védve minket a krónikus betegségektől vagy a káros sejtexpressziótól.

Béta glükán


A béta-glükán egy olyan rost, ami megtalálható a sörélesztőpehelyben. Randomizált kontrollált vizsgálatok kimutatták, hogy a béta glükánnak immunerősítő, koleszterinszintcsökkentő szerepe is van. A béta glükán növeli az immunoglobin A (IgA) értékeket a nyálkahártyán. Az IgA egy olyan antitest, aminek az immunfunkciókban van fontos szerepe, segít felvenni a harcot a fertőzésekkel és a betegségekkel szemben. A vizsgálatokból az derült ki, hogy a megfázásos esetek 25%-al csökkentek azoknál, akik napi 1 ek sörélesztőpelyhet fogyasztottak. Azok, akik mégis elkapták enyhébb tüneteket produkáltak, jobban aludtak, sőt sokkal életerősebbnek érezték magukat.

Ezt azt engedi következtetni, hogy a sörélesztőpehelyben található béta-glükán ellensúlyozza az immunrendszert érintő stresszt, és a hangulat növelése mellett ellenállóbbak is leszünk.

Hogyan is működik a béta-glükán és miért más, mint a gyógyszerek?

Amíg az antibiotikumok és a különböző gyógyszerek úgy veszik fel a harcot a behatolókkal szemben, hogy megölik a szervezetbe jutott patogéneket, addig a béta-glükán szimplán stimulálja az immunrendszert. A szervezetünk ezt az anyagot úgy érzékeli, mintha behatolók lennének, ezáltal egy immunválasz történik a szervezetünk részéről, ami aktiválja a falósejteket és még több védősejtet is. Ezzel a folyamattal a szervezetünkben “készenlétben” állnak a védősejtjeink, ami azt jelenti, hogy egy esetleges fertőzés esetén sokkal gyorsabban tud reagálni a behatolókra.

A béta-glükán ilyen módon erősíti az immunrendszerünk védekező oldalát, miközben a gyulladást okozó komponenseket elnyomja.

Miben segíthet a béta-glükán?


Az extrém fizikai terhelés és a mentális stressz gyengítheti az immunrendszerünket. A béta-glükán, így a sörélesztőpehely, segíthet a szabadgyökök elleni harcban és az immunrendszerre ható stressz semlegesítésében.

A fentiek alapján tehát kijelenthetjük, hogy a sörélesztőpehely jótékony hatással van a :

  • a szív egészségére

  • a koleszterinszintre

  • az immunrendszer védekező képességére

  • a vércukorszint szabályozására

  • a szövet és izomregenerációra

  • a hormonok helyes működésére

  • az idegrendszerre, ezáltal a hangulatunkra

Használjuk ha:

  • erős fizikai terhelésnek vagyun kitéve

  • stresszes időszakot élünk át

  • amikor járványidőszak van, vagy gyakoriak a fertőzések

  • ha allergiásak vagyunk

  • ha gyakran betegeskedünk

  • kórházi kezelések előtt, sugárterápiánál

Mikor ne használjuk?


A sörélesztőpehely purinban gazdag, így nem ajánlott (vagy kevesebb mennyiségben) azoknak, akik köszvénnyel vagy vesekővel küzdenek, illetve transzplantáción estek át. A Chron betegségben szenvedőknek sem ajánlott a szedése. A gombás fertőzésekben szenvedők, és Candidások nyugodtan fogyaszthatják, hiszen ez egy inaktív anyag.


Hogyan használjuk a sörélesztőpelyhet?

  • Szórjuk rá szendvicsre, salátára, popcornra, pörköltre, bármilyen ételre

  • Keverjük bele turmixokba, joghurtba, krémlevesekbe, rántottába, rizottóba

  • Használjuk sajt helyett

  • Süssünk belőle krékert

  • Használjuk fűszerként

  • készítsünk belőle tésztaszószt vagy mártogatós


Referenciák:

  • Bashir KMI, Choi JS. Clinical and Physiological Perspectives of β-Glucans: The Past, Present, and Future. Int J Mol Sci. 2017 Sep 5;18(9):1906. doi: 10.3390/ijms18091906. PMID: 28872611; PMCID: PMC5618555.

  • Leentjens J, Quintin J, Gerretsen J, Kox M, Pickkers P, Netea MG. The effects of orally administered Beta-glucan on innate immune responses in humans, a randomized open-label intervention pilot-study. PLoS One. 2014 Sep 30;9(9):e108794. doi: 10.1371/journal.pone.0108794. PMID: 25268806; PMCID: PMC4182605.

  • Graubaum, R. Busch, H. Stier and J. Gruenwald, "A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Nutritional Study Using an Insoluble Yeast Beta-Glucan to Improve the Immune Defense System," Food and Nutrition Sciences, Vol. 3 No. 6, 2012, pp. 738-746.

  • Auinger, A., Riede, L., Bothe, G., Busch, R., & Gruenwald, J. (2013). Yeast (1,3)-(1,6)-beta-glucan helps to maintain the body's defence against pathogens: a double-blind, randomized, placebo-controlled, multicentric study in healthy subjects. European journal of nutrition, 52(8), 1913–1918.

  • Talbott S, Talbott J. Effect of BETA 1, 3/1, 6 GLUCAN on Upper Respiratory Tract Infection Symptoms and Mood State in Marathon Athletes. J Sports Sci Med. 2009 Dec 1;8(4):509-15. PMID: 24149590; PMCID: PMC3761532.

  • Phillips, A. C., Carroll, D., Evans, P., Bosch, J. A., Clow, A., Hucklebridge, F., & Der, G. (2006). Stressful life events are associated with low secretion rates of immunoglobulin A in saliva in the middle aged and elderly. Brain, behavior, and immunity, 20(2), 191–197.

  • Stier H, Ebbeskotte V, Gruenwald J. Immune-modulatory effects of dietary Yeast Beta-1,3/1,6-D-glucan. Nutr J. 2014 Apr 28;13:38. doi: 10.1186/1475-2891-13-38. PMID: 24774968; PMCID: PMC4012169.

  • Dr. Ketskés Norbert: Mégis mi az a béta-glükán?

  • Michael Greger M.D. FACLM: Best food to counter stress-induced immune suppression; January 8th, 2018 Volume 39